• Hoofdredacteur Yogi wil yoga laagdrempelig maken

    Hoofdredacteur Yogi wil yoga laagdrempelig maken

    Sinds een maand ligt er een nieuw yogatijdschrift in de schappen van de boekhandels en supermarkten: Yogi Yogablad. Eva Sacchetto begon het nieuwe blad voor yogaliefhebbers zonder startkapitaal, maar is er van overtuigd dat Yogi zich kan onderscheiden van het bestaande aanbod.
    Bladenmarkt
    Niet iedereen zag het idee voor een nieuw yogablad zitten. Eva werd gewaarschuwd voor het risico dat ze nam in een bladenmarkt die op instorten staat. Voor yogaliefhebbers is er bovendien al ‘Yoga Magazine’ en ‘Het Tijdschrift voor Yoga’. De hoofdredacteur van Yogi ziet echter duidelijke verschillen: “Yoga Magazine komt ieder kwartaal uit en is een glossy. Ik had zin in een wat gewoner blad, wat rauwer. Het klinkt misschien lullig, maar ik wilde een blad dat yoga laagdrempeliger maakt, voor gewone mensen toegankelijk. ‘Yoga Magazine’ is wat mij betreft wat te glad, waardoor mensen kunnen denken dat ze niet geschikt zijn om aan yoga te doen. Ik hoop dat ik met Yogi dat beeld kan bijstellen. En ‘Het Tijdschrift voor Yoga’ is meer op docenten gericht.”
    Angsten
    Voor de inhoud van Yogi gebruikt Eva Sacchetto zichzelf vooral als maatstaf, de meeste artikelen komen voort uit haar eigen interesse. Yoga is een ‘way of life’ geworden voor de hoofdredacteur, ze is zelf al zes jaar docent en geeft met name hatha yoga en zwangerschapsyoga in haar eigen studio in Groningen. Door yoga is ze anders in het leven gaan staan, het heeft haar geholpen bij de angsten die ze vanaf haar achttiende kreeg: “De wijsheid van je lichaam, daar kun je niet omheen. Met je hoofd kun je nog allemaal trucs bedenken, maar daarin ligt de oplossing niet”. In de eerste editie van Yogi vertelt ze uitgebreid over haar ervaring.
    Herkenning
    Ook het artikel over hoe yoga kan helpen na een burn-out sluit aan bij de ervaringen van Eva. Er komen regelmatig jonge mensen in haar lessen die herstellen van een burn-out: “Ze doen dan bijvoorbeeld twee studies, hebben de halve wereld al gezien en twee bedrijven opgericht. Geen wonder dat je dan opbrandt”. Eva leert de jongeren de stilte op te zoeken: “Vijf minuten stil zitten kan al een verschil maken”. De enthousiaste bladenmaker hoopt dat mensen zich herkennen in de artikelen. Is het dan wel logisch om in de eerste editie een stuk over chakra’s te plaatsen? “Sommige mensen kunnen er inderdaad waarschijnlijk niks mee”, denkt Eva. “Maar de toon van het artikel is luchtig, niet zweverig. Daardoor worden mensen hopelijk nieuwsgierig en begrijpen ze niet meteen alles, maar gaan ze het wel onderzoeken bij zichzelf”, aldus de hoofdredacteur.
    Jaloezie
    De ondernemende yogadocent uit Groningen is inmiddels aardig thuis in de yogawereld in Nederland. Met name door De Yogaladder, waarvan Eva de uitgever is, deed ze veel contacten op. Ze kwam erachter dat ego’s en jaloezie ook een rol spelen in de yogawereld. Als ze docenten benaderde voor mini-interviews kreeg ze soms het verwijt dat ze de een meer redactieruimte had gegund dan de ander. Het verbaasde Eva regelmatig, dat docenten zich van hun slechtste kant lieten zien bij haar. Soms werd ze ongelooflijk bot benaderd, alsof ze alleen uit was op advertentie-inkomsten. “En dan te bedenken dat je als yogi juist leert omgaan met een eigenschap als jaloezie. Het ‘teach what you preach’- principe is niet op iedereen van toepassing, dus ook als yogadocent ben je nog niet ‘klaar’”, concludeert de oprichter van Yogi Yogablad. Misschien een mooi thema voor een volgende editie?
Top